Otsing sellest blogist

7. juuli 2009

Kulinaaria korüfeed




Mulle hakkas ikka see tähestiku mõte veel rohkem meeldima, et otsustasin natuke ka kulinaaria maailmas ringi luusida ja leida lahedaid lemmikuid. Ehk meenub siis mõnele lugejalegi, et oi minagi armastan seda toitu või oi ma pole seda nii ammu saanud!?:)


A - APELSIN


Vahest loojuva päikese karva mahlane kera, mida nii harva ostan. Kuigi võiks ehk rohkem. Hommikuti värske mahlaga end kosutada, salatitesse ja magustoitudesse hakkida. Kui jõud kadunud, hea c-vitamiini koguse saab apelsinist samuti.


B - BORŠ


Peet on imeline köögivili. Ja borši supp asendamatu lemmik, eriti kui ise valmistada. Ikka puljongit ise keetes ja juurikaid vilkalt riivides, kõikide reeglite järgi ja hapukoore tups peale, täiuslik lõuna olemas.Ja las ta olla siis vene köögi pärand.


C - CHORIZO


Hispaania päritoluga sealihast valmistatud toorvorst, minu suur lemmik reisidelt. Kui olime kaasaga oma romantilises Rubis, ilm oli kirglikult kuum, missiis, et novembrit kalender kuulutas. Ostsime veini, viinamarje, oliive ja chorizot. Ja lubasime, et oh õhtuks teeme ikka midagi süüa ka. Aga ei, neid eelnimetatuid jäädki nautima ja selles palavuses muud ei tahagi. Eestis eriti pole chorizot ostnud ja sellest on tohutult kahju.
Kuigi mu isa armastab hullult kõikvõimalikke vorste keldris kuivatada...


D -DELIKATESSID


See eelnev jutt käib ka kõik siia. Mereannid - krevetid, lõhe,forell, teod, sinikarbid, austrid, sushi,tursamaks,neid ju igapäev ei osta. Juustud kõikvõimalikud. Pasteedid.Oliivid. Puuviljad. Kahtlemata ka mõni eriti hõrk kook. Mõni hea naps. Sünnipäeva järel sain end Martini Astiga hellitada.Kellele aga Hennesey XO tähtis on, siis ok.


E -EESTI KÖÖK


Eesti kööki kuuluvad head ja kodused toidud. Pühapäev hapukapsasupi ja kartulipudruga. Värskelt hapendatud kurgid.Hernesupp ja vastlakuklid. Seapraad pühade ajal. Munakaste, mida pole sada aastat teinud. Värskekapsasupp, tervislik ja hea. Rukkileib heeringa manu. Ise sülti keeta ja pasteeti valmistada, miks mitte ka verivorsti, iga perenaise au ja uhkus. Pannkoogid isetehtud maasikamoosiga. Leivapudi hapupiimaga suvel ja kama. Marjad metsast ja aiast, moosid ja koogid nendest, kissellid ja mannakreem.


F -FRIKADELLID


Hakklihast saaab teha palju koduseid toite. Kastet, vormi, kotlette, pikkpoissi ja frikadelle.Hakkliha sobib väikestesse ja suurtesse pirukatesse ja pizzale.Kiirelt valmib samuti toekas supp. Lihtsuses peitub võlu.


G -GRILLIMINE


Suvises grillimises on ka oma võlu. Algul ootad seda õhinal ja oled õnnelik, et saad köögi õue kolida, siis tüdined kiirelt. Aga grillida võib ju ka kõike: liha, kana, kala, seeni, kabatšokki, banaani. Nutikust peab jätkuma. Salateid ja sobivaid lisandeid lisaks ja kõigil taas kõhud täis ja rõõmus meel ja koosolemise tunne üll.


H -HEERINGAS


Meie peres on küll nii, et kui õhtul süda vesiseks läheb, peab pereema köögis heeringaleibu tegema. Olgu kell või häbematult hilja. Heeringas sobib peolaudadele, värske kuuma kartuli juurde koos kodujuusttusalati või lihtsalt hapukoorega. Heeringas sobib hästi ka salatitesse, soolane ja tõhus. Ja kunagi tegin rukkileiva baasil ka heeringatorti, mis maitses küll hästi.


I -INGVER


Ingver on üks imeliselt vürtsikas asi, mida paljud ei võta suu sissegi. Ingverist tasuks teed teha, mis ravib ja paitab kõhtu. Mina panen ingverit ka lihatoitudesse. Sushit ei saa meenutadagi, isu tuleb peale ja eks maitseainepuketti kuulub ta ka pakkides.


J -JUUST


Juust on tervislik kaltsiumirikas amps hommikusel võileival. Juustu suussulavat maitset tahad tunda kodusel pizzal või pastal. Juustud on delikatessid. Veini kõrvale ikka on hea nahistada sini- või valgehallitusjuuste, fetat kreeka salatile pudistada või mozzarella tuimuse üle imestada. Toorjuustudelgi on oma võlu võileivamäärdena või asendamatuna nii soolastes kui magusates tortides, ka sobiliku lisandina kuumades roogades, mis mulle aina rohkem meeldib, pastas, kastmes, supis.Ja siinkohal võin uhkeldada, et minu väljamõeldud juustu-paprika salat on salati võistlusel ka võidupärga tundnud. Aga sellest teine kord.


K -KANA


Kana on mul alati nr 1, kanapuljong on kosutav. Kanasupp juutide penitsiliin ja olen seda ise väga palju praktiseerinud. Külmetus, väsimus kallal ja kanasupp tulele, ikka sibulat, juurvilja, kaane alla ka lõpetuseks küüslauku ja tervis paraneb. Kana on hea ahjus teha koibade kaupa või tervena, kanafileest valmib pidulikum roog, fileeribad sobivad kastmesse, pastasse. Keedukana kartulisalatisse pannes vorsti asemel, valmib hea pealinna salat, apelsin kah lisaks.Kanast saab ka head rulaadi ja kanatiibu näiteks on mõnus ka grillida.


L - LAMBALIHA


Häbematult vähe saab lambaliha söödud. Ja mulle väga meeldib lammas. Porgandi ja küüslauguga ahju, mmmmmmm, vapustavalt hea. Maipsi lubatud lamba õiget küpsetamist maa sees, ilmselt peangi jääma ootama. Lambalihast valmib parim värskekapsasupp, suunurgast rasv lõuga mööda alla nirisemas, nagu mu vanaisal, voh.


M -MAASIKAS


Praegu oleks ju tõesti imelik midagi muud siia kirjutada. Just hommikul korjasin. Maasikatest unistad, kui neid pole. Kui nendega aias tööd pead tegema, siis oled jännis. Mis viga neid turult osta. Ja kooke vuntsida või moosi. Aga metsmaasikatest tehtud sink-sonk lapsepõlves on mu üks parimaid suve mälestusi ja vanaema pannkoogid lisaks.


N - NAPOLEONI TORT


Kookide kuningas, mida iga perenaine kord tegema peab.


O - OLIIVID


Oliividest olen kirjutanud juba mitmes kohas. Aga siiski. Oliivid on väga tervislikud ja oliivõli peaks igas köögikapis olema, kuigi mul praegu ei ole.:( Hispaaniast ostetud oliividel oli teine mekk juures ja kui siin ostad ja katsetad, võib ju ka vahest pettuda. Aga seljankat teen alati oliividega, samuti seljankat kalast. Oliivid on küll mõne arvates mõrudad, aga... nad on super head!


P -PASTA


Kui eestlase toidulaual ikka maast madalast kartul ja jahukaste oli, eks hiljem hakati vahest ka makarone tegema, mäletan, et nad olid pappkarpides, pikad ja jahused. Tänapäeval tehakse eesti kodudes aina rohkem pastat, erinevalt ja uhkelt. Parmesaniga ja ilma, koore ja tomatisena,ja mitte üldse al dentena. Kuna olen aastaid itaallaste pasta tegu kõrvalt jälginud, siis on see ehk pisut naljakas ka. Kastet hautatakse pikalt ja täpselt(näiteks pardiliha veini kastmes), pastatoodet keedetakse napilt ja kiirelt ja kui see kõik kokku segatakse, siis itaalia köögikireline mees lausa jookseb teistele seda serveerima...


R -ROSOLJE


ROSOLJET ma hullupööra armastan. Kusjuures ei söö seda eriti mu mees ega tütar. Hea koostis ju ometi: keedupeet, kartul, muna, heeringas, hapukurk, sibul, tailiha, porgand. Kui nüüd talv-kevadel puhkusel olin, tegin ikka korralikult ja väga hea tuli.Pärast seda pole ma üldse enam poest rosoljet ostnud. Peab vist peeti hankima minema ja keema panema.


S - SEENED


Minu pohlaparadiisis kasvavad männiriisikad. Neid mul meeldib marineerida. Veel kasvab mul pilvikuid, üksikuid puravikke ja isegi kukeseeni. Kuuseriisikad on meie kandis kah kuskil, kus mina käinud pole. Aga seened on ikka väga head.Ja heameel, et šampinjone jt seeni saab ka poest. Neid võib lisada pastadele, kastmesse, neist saab hea salati. Oma tehtud seened kuuluvad meil sõbranna Liiga alati meie õhtuste istumise juurde ja giniga sobivad nad hästi.


Š -ŠOKOLAAD


Sõnu polegi vaja!




T - TUUNIKALA


Tuunikala on ka üks väga tänulik kala. Tuunikala sobib koos munaga võileivale ja meie pere võilevatordi asendamatu koostisosa, Kiku hakkab just homme torti tegema. Pojaga oleme siin õhtuti teinekord tuunikalast kiire salati kokku keeranud, küll kodujuustu vm ainega. Nizza salat, kah üks mu lemmikuid on ka muidugi tuunikala pesa.


U -UBA


Uba ma ka armastan. Oasalat on ikka väga hea, iseseisvalt. Uba, sink, muna, sibul on minu originaal, aga mul meeldib seda salatit igakord erinevalt teha, suitsukanaga või kartuliga või herneid, maisi lisades, kurkidest, tomatitest rääkimata. Oast saab ka väga hea supi. Tõhusa alternatiivi hernesupile.Ja loomulikult pole ma proovinud Nigella imeretsepte.

V -VEIN

Jah ilma veinita ei ole ka enam kuidagi võimalik. Vahepeal ikka kaesin tõsiselt sommeljeede maailma poole. Ja eks töö ka seda nõuaks. Eelistan alati valget ja roosat veini, tujude kaupa, punase veini soolikas mul puudub. Ei tea, mil küll sõpradega Veinipööningule jõuame?!


Õ - ÕUN


Õunad kasvavad ja ussitavad aias. Õunadest saab head moosi, kooki, kisselli. õunakrõmpsu mõni kannatab salati sees, mõned aga mitte. Mulle meeldib, aga poja eest ma õunu kodus ära ei söö.


Ä -ÄÄDIKAS


Äädikas pidi verd kuivatama. Mul sellest savi. Kord grillimise ajal ikka tahad äädikamarinaadis vana head klassikalist šašlõkki saada. Kurke teen mina ka ikka äädikagmarinaadis, mitte ei soola. Äädikat ma küll süldiga ei söö, aga ma arvan, et ta on asendamatu, kuigi mul kapis ka veiniäädikad olemas ja õunaäädikat plaanisin osta tervislikel kaalutlustel.


Ü -ÜRDID


Maitseürdid on hää kraam, kasvatan vahest ka midagi ise, põhiliselt ostan.


2 kommentaari:

Kiku ütles ...

Nii ootan siis su Napoleoni torti!

Mustikas ütles ...

Appi, vahele jäin!:)